“Deze weken met veel vrije dagen zijn natuurlijk fijn, lekker de boel de boel laten…. maar…. met mijn eten word ik ook rommeliger”

“Heerlijk luieren en genieten van lekkere hapjes met Pasen, Hemelvaart, Koningsdag, vakantie…..en nu Pinksteren. Ja dat mag met die gezellige dagen. Maar ik kom moeilijk weer in mijn ritme”

“Na een vakantie of weekendje weg vind ik het erg lastig om het sporten en gezonde ritme weer op te pakken. ’t Is elke keer weer een strijd. Ik kan beter geen vrije dagen hebben”.

Deze verzuchtingen hoor ik vaak. Mensen die in normale weken prima hun structuur van 2 x naar de sportschool en 7 x gezond koken kunnen aanhouden, maar die deze periode ‘los gaan’ omdat ze het verdiend hebben. Veel mensen vinden het lastig om daarna weer in het gareel te komen. Steeds weer op maandag moeten beginnen kost veel energie. Het gevaar is groot dat je daarom na 3 weken afhaakt.

De vraag is wat maakt dat je vind dat je het ‘verdiend’ hebt om veel meer te eten en niet meer te sporten in bijzondere weekenden of in vakanties. Ben je door de week te streng voor jezelf? Als het sporten en gezond eten een crime voor je is, een te hoge belasting, ja dan wil je ontspannen in het weekend en vind je dat je ‘recht’ hebt op lekker eten. Heb je het gevoel dat je je aan het uithongeren bent door de week? Dan is het logisch dat je letterlijk wilt bijtanken in het weekend.

Wees in dat geval minder streng voor jezelf. Eet iets meer, geniet van een wijntje of een paar koekjes en sport bijvoorbeeld 2 keer per week in plaats van 3 of 4 keer. Op die manier val je minder snel af maar houd je het langer vol.

Kinderen zijn erg gebaat bij Rust, Reinheid en Regelmaat. Volwassenen ook ;-). Als je fitter wilt worden en wilt afvallen, dan helpt het je enorm als je ongeveer iedere week of zelfs iedere dag de zelfde structuur aan houdt. Gebruik je extra vrije dagen dus voor een strandwandeling, een fietstocht met vrienden, een speurtocht met je gezin. Geniet op je vrije dagen van je vrije tijd, van uitslapen, van rustig ontbijten, van uitgebreid de krant lezen. Dat is al mooi genoeg. Daar heb je geen Pinksterstollen, croissantjes en Pinkstervlaai voor nodig.

Anna: “het helpt mij nu ik 2 x per week naar de sportschool ga. Ik mijn vakanties ben ik nu ook veel actiever, anders loop ik direct achter als ik weer met mijn groepsles meedoe”.

Mijn uitnodiging: blijf dagelijks en wekelijks in je gezonde ritme, dat is echt veel gemakkelijker dan na ieder bijzonder weekend op maandag weer op te moeten starten. Een fijn Pinksterweekend gewenst.

Ik ga wandelen, fietsen en in de biologische moestuin werken. En jij?

 

 

 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *