Gevoelens van gezelligheid, hoog gespannen verwachtingen en stress wisselen elkaar in hoog tempo af. Inderdaad… de Kerstdagen komen eraan. Kaarsen aan in huis, lampjes in de straat en oh ja, ook nog een boom kopen, naar huis slepen, kofferbak weer vies, lampjes uit de knoop halen en kerstballen zoeken. Zucht. Daarna start de onrust over welke 5-6 gangen dit jaar geserveerd kunnen worden. Wel graag verrassend anders dan vorig jaar. M’n schoonzus kookt fantastisch, dan kan ik echt niet een kant en klaar toetje serveren. En wat een calorieën aanval, 2 Kerstdagen en Oud & Nieuw! Gelukkig ben ik Sint Maarten en Sinterklaas goed doorgekomen

Kortom: de feestdagen kunnen voor veel plezier en enige stress zorgen. Mijn advies: kies voor liefde in plaats van voor kerststress over de optimale kerstversiering in huis en een perfect diner.

Kies de komende dagen voor rustig koffiedrinken en bijpraten met je zus, buurman, ouders i.p.v. uren te googelen naar ultieme kerstrecepten. Maak een wandeling met je geliefde of vriend(in) als alternatief voor uitgebreid Kerstboodschappen doen.

Neem tijd voor jezelf, voor een boek, een mooie film, voor dagdromen, zodat je relaxed je Kerstgasten kunt ontvangen. Beschouw je lichaam als een tempel; stouw je maag en darmen dus niet 3-4 dagen vol met hapjes, borrels, kerstkransjes, 5 gangendiners en bonbons. Zorg dat je na de feestdagen trots bent op jezelf: je hebt genoten van de vrije tijd, van het gezelschap van anderen, zonder dat dit je extra gewicht en stress heeft opgeleverd. 

Hoe doe je dit? Lees de 10 tips van mijn klanten en mij, voor meer rust, verbinding en minder kcal. 

1. Vraag je gasten een gerecht mee te nemen. Vraag iedere gast zijn of haar specialiteit mee te nemen, passend bij een ‘traditioneel Kerstdiner’, ‘Italiaans’ of ‘Tapas’ kerstbuffet. Geloof mij, je gasten zijn blij een bijdrage te leveren en het scheelt jou uren boodschappen sjouwen en koken. 

2. Kook Nouvelle Cuisine. Dat wil zeggen: maak hele kleine porties van iedere gang. Gebruik kleine borden en schaaltjes. Zorg dat de borden er mooi uitzien. Geeft niets als je zwager klaagt dat hij het eten haast niet ziet liggen. Na 4 gangen is ook hij heerlijk verzadigd zonder dat zijn buik dreigt te knappen.

3. Sla toastjes en stokbrood over. Jouw gasten hebben waarschijnlijk thuis al genoten van een overdadige Kerstbrunch. Hapjes serveren om 16.00 is dan te veel. Serveer je eerste gerecht om 17.00 en geniet lekker lang van alle gangen.

4. Ga iets actiefs doen met je bezoek. Breek met de traditie van koffie met gebak, kerstkransjes, brunch, borrel met hapjes en 4 gangen diner. Ga deze Kerst echt iets actiefs doen. Dat kan het bekende rondje wandelen om 13.30 zijn. Saai? Zet een speurtocht uit voor de kinderen. Organiseer een voetbaltoernooi met de hele familie. Ga fietsen en drink onderweg koffie drinken uit de thermoskan. Samen op de Wii Just Dance doen kan ik ook aanraden! Sjoelen, Monopoly. Samen doen geeft meer verbinding dan samen eten.

5. Ga ‘s ochtends vroeg gewoon een rondje hardlopen of mountainbiken. Geloof mij, dat is heerlijk! Iedereen ligt nog in bed of zit aan een overdadig Kerstontbijt. Jij bent trots dat je de eerste 500 kcal al weer verbrand hebt. Na zo’n gezonde start lukt het veel beter om je niet te overeten! En je hebt alvast de eerste 500 kcal verbrand.

6. Kerst gaat over samenzijn. Geniet van elkaar, geef elkaar aandacht. Maak tijd voor een goed gesprek als alternatief voor gestrest 3 uur in de keuken staan. Stamppot boerenkool wordt steeds populairder met Kerst! Door minder tijd en energie aan kopen en koken te besteden ben je relaxter. Fijn voor iedereen!

7. Doe iets actiefs voor of met een ander. Dat is direct een goede tip voor mij. Ik kan beide kerstdagen uitslapen en thuis relaxen. Ik kan ook even naar ‘mijn’ weduwe van 85 wandelen en bij haar koffiedrinken. Allebei blij.

8. Houd je niet van de Kerstdagen, roept dit verdriet op of voel je je alleen? Je bent niet de enige! Kerst is voor veel mensen juist geen fijne tijd, vanwege gedoe in de familie, verbroken contacten, je alleen of eenzaam voelen. Wat doe je dan? Wellicht kun je zelf een paar mensen uitnodigen om bij jou te komen eten. Of maak samen een maaltijd. Uiteraard kun je ook heerlijk gaan wandelen, fietsen, naar de sauna gaan of tijd nemen voor een goed boek. Ga alsjeblieft niet uit frustratie kerstkransjes en banketstaaf eten. Daar krijg je spijt van. Andere tip: vraag bij het verzorgingshuis of ziekenhuis wie haast nooit bezoek krijgt en maak iemand blij met je gezelschap.

9. Maak gerechten met weinig calorieën. Op ondermeer www.voedingscentrum.nl kun je calorie-arme recepten vinden. Bijv. bospaddestoelen bouillon, gevulde peer met walnoten, coupe d’amour of gepofte appel met kaneel (ipv 3 bolletjes ijs met slagroom).

10. Wat is jouw tip? Hoe zorg jij voor Kerstdagen zonder extra kilo’s? Of vertel welke tips jij over gaat nemen om extra kilo’s te voorkomen.

Laat hieronder je reactie achter en je maakt kans op een gratis boek “Liefde in plaats van chocola”

Fijne actieve en liefdevolle Feestdagen gewenst.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *